Current and recent research projects
VAP-G : Variation, Acceptability and Perception of gonna and its variants
Leela Azorin, Sophie Herment (LPl)
Summary >>
Le traitement du rythme chez l'enfant dysgraphique : indicateurs comportementaux et cérébraux
Marianne Jover
Summary >>
TMS du FEF et Sélection d’une cible
Régis Mancini (LPC)
Summary >>
Signatures of monitoring in speech and their precursors: a multi-facet outlook
Lydia Dorokhova (LPL)
Summary >>
Perception and production of Mandarin tone and vowel
Cheryl Frenck-Mestre (LPL) & Christine Meunier (LPL)
Summary >>
Financement inscription DESU data science appliquée aux neurosciences
Patty Lagorce, Hugo Mencier, Louise Honnorat, Ambre Balleroy
Summary >>
Journée scientifique annuelle du centre IRM
Anton, Jean-Luc ; Coulon, Olivier ; Grosbras, Marie-Hélène ; Runnqvist, Elin Runnqvist
Summary >>
Physiology of a Conversation (Convers) v2: Discussion with a human or an autonomous agent
Thierry Chaminade
Summary >>
Automatic Detection for Bioacoustics
Ricard MARXER (DYNI, LIS)
Summary >>
Neural representation of intergenerational non-verbal communication
Birgit Rauchbauer (LNC), Marie-Hélène Grosbras (LNC)
Summary >>
Connectivity Pipeline
Christian Benar
Summary >>
EEG et MEG comme méthodes pour étudier le traitement pré-attentif et attentif des sons linguistiques et non-linguistiques chez l’adulte
Talya Inbar, Mireille Besson, Valérie Chanoine
Summary >>
Model-based study of brain representation of speech sounds
Thomas Schatz (LIS)
Summary >>
Communication chez les adolescents
Maud Champagne-Lavau(LPL)
Summary >>
Bridging communication in behavioral and neural dynamics
Daniele Schön, Christelle Zielinsky
Summary >>
Existe-il une méthode d’apprentissage idéale pour chaque individu ? Etude sur le lien entre le profil cognitif/langagier et l’acquisition d’une langue étrangère chez les jeunes enfants
Chotiga Pattamadilok (LPL)
Summary >>
Smyle
Auriane Boudin (LPL), Philippe Blache (LPL), Magalie Ochs
Summary >>
Self-supervised representation learning of primate vocalisations : from analysis
Jules Cauzinille, Arnaud Rey, Thierry Legou
Summary >>
Research stay at the Cognitive Machine Learning (CoML) group
Mitja Nikolaus (LPL, INS)
Summary >>
Mesurer l'engagement dans une conversation : modélisation et bases cérébrales
Magalie Ochs (LIS), Auriane Boudin (ILCB), Roxane Bertrand (LPL), Philippe Blache (LPL), & Stéphane Rauzy (LPL)
Summary >>
Applying simulation and interactive alignment to the cognitive sciences
Noël Nguyen (LPL), on behalf of various ILCB members and of Martin Pickering (The University of Edinburgh
Summary >
Étude sur la compréhension de l’ironie
Chiara Mazzocconi, Maud Champagne-Lavau & Caterina Petrone (LPL)
Summary >>
Modulation de l’excitabilité corticomotrice lors de la production de différentes formes de parole intérieure
Ladislas Nalborczyk (LPC, LNC, ILCB), Marieke Longcamp, Laure Spieser (LNC), Mireille Bonnard (INS), & F.-Xavier Alario (LPC)
Summary >>
L'éco-anxiété et le changement climatique
Fabien Girandola & Valérie Fointiat (LPS)
Summary >>
SLIP II : zooming in on the properties of the speech monitoring network and its relationship with vocal feedback control across primates.
Elin Runnqvist (LPL)
Summary >>
The Spatiotemporal Dynamics of Syntax across Language Modalities.
Kristof Strijkers (LPL)
Summary >>
Une syntaxe domaine-général utile à la motricité et au langage : Reproduction des résultats comportementaux sans l’outil
Raphaël Py (ILCB)
Summary >>
TMS du Frontal Eye Field et désengagement de la fixation
Régis Mancini (ILCB)
Summary >>
HOLINET: Graphe multi-niveaux combinant une couche lexico-sémantique et une couche grammaticale
Jean Philippe Prost (LPL)
Summary >>
Prédiction et apprentissage statistique dans la lecture normale et pathologique : une étude en IRMf (PREDYS)
Johannes Ziegler (LPC), Elisa Gavard (PhD student, LPC), Yufei Tan (PhD student, LPC), Elise Lefevre (PhD student, Lyon), Eddy Cavalli (ex-ILCB, Lyon), Jean-Luc Anton (IRM), Valérie Chanoine et Franziska Geringswald (CREX)
Summary >>
Word-predictability norms for the French Sentence Corpus
Françoise Vitu (LPC)
Summary >>
Language induced changes of mind (LICOM)
Elin Runnqvist (LPL)
Summary >>
Portable Eye-tracking system
Abdellah Fourtassi (LIS)
Summary >>
Contribution of multimodal training to the acquisition of reading and writing
Felipe Pegado (LPC)
Summary >>
BABYVOC: productions vocales d’enfant
Arnaud Rey (LPC)
Summary >>
Neural and spatio-temporal dynamics of language
Kristof Stirijkers (LPL)
Summary >>
La performance de prise de parole face à une audience virtuelle
Jean-Marie Pergandi (ISM) & Magalie Ochs (LIS)
Summary >>
Top-down cognitive control during language processing
Olivier David (INS), Chotiga Pattamadilok (LPL) & Serge Pinto (LPL)
Summary >>
Pre-attentive and attentive syllabic perception in professional singers and non-musicians
Mireille Besson(LNC ), Jean-Michel Badier (INS), Valérie Chanoine (ILCB)
Summary >>
Stage d’initiation à la recherche en cognition comparée
Adrien Meguerditchian (LPC)
Summary >>
Physiologie des conversation
Thierry Chaminade (INT)
Summary >>
Neural representation of intergenerational reading of facial expressions
Birgit Rauchbauer (LPL), Marie-Hélène Grosbras (LNC)
Summary >>
Laughing Brains
Chiara Mazzocconi, Benjamin O’Brien (LPL) & Thierry Chaminade (INT)
Summary >>
Renouvellement des écrans tactiles de la plateforme CCDP
Joel Fagot, Nicolas Claidière (LPC) & Thierry Legou (LPL)
Summary >>
Projet « GESTIMAGE »
Adrien Meguerditchian (LPC)
Summary >>
Neural basis of new word learning: A comparison of different learning methods and the resulting speech representations
Chotiga Pattamadilok (LPL)
Summary >>
Associative learning of multiword units
Leonardo Pinto Arata, Arnaud Rey (LPC), & Carlos Ramisch (LIS)
Summary >>
Une syntaxe domaine-général utile à la motricité et au langage, réplications
Raphaël Py (LPC & LNC), Marie Montant (LPC), & Marie-Hélène Grosbras (LNC)
Summary >>
Ouvrir une fenêtre sur l'esprit des lecteurs : Détermination par TMS et EEG du réseau cortical impliqué dans le comportement oculomoteur de lecture
Régis Mancini, LPC, Françoise Vitu (LPC), Boris Burle (LNC), Laure Spieser (LNC)
Summary >>
« Son et rythmes cérébraux » Effet des battements binauraux sur les oscillations corticales et le comportement humain
Mitsuko ARAMAKI (PRISM) et Etienne THORET (ILCB Fellow - PRISM, LIS),
Summary >>
SLIP II : zooming in on the properties of the speech monitoring network and its relationship with vocal feedback control across primates
Elin Runnqvist (LPL) & Pascal Belin (INT),
Summary >>
Source localisation of motor-related EEG activity in speech perception and production
Kristof Strijkers (LPL), Noël Nguyen (LP),
In this methodological pilot study, we aim to investigate the possibility of using an EGI high-density EEG system for source-localisation of motor-related activity during speech perception and production. More specifically, this project focuses on differentiating between tongue- and lip-associated sources in both modalities by using alveolar- and bilabial-initial syllables and words as language-based contrasts. A series of motor and auditory tasks (including localiser, syllable and word perception and production tasks) have been developed to tackle this problem on different levels. The outcome of this project will allow us to estimate the EGI system’s spatial sensitivity and possibly provide a ground for
recruiting this method in a variety of linguistic tasks for different populations, including language development in children and patient studies
Teaching an old word new tricks? How bilinguals fine-tune their mental lexicon
Isabelle Darcy (Chaire IMéRA) and Cheryl Frenck-Mestre (LPL)
This study seeks to determine by which mechanism bilingual adults update the phonological representations for second language words in their mental lexicon. Update mechanisms involve either overwriting inaccurate phono-lexical representations, or creating an accurate phono-lexical representation next to the inaccurate one. Using EEG indices of lexical status, we will assess which representations bilinguals create and use over time
Impact de l’alerte sur l’attention volontaire ou involontaire
Aurélie Bidet-Caudet (INS)
Le contrôle efficace de l’attention repose sur un bon équilibre entre deux aspects importants de l’attention : l’attention volontaire qui permet de se focaliser sur les informations pertinentes dans un but donné et la capture attentionnelle involontaire par des évènements, en dehors du focus attentionnel, non-pertinents pour la tâche en cours, mais potentiellement importants. Il a été montré que cet équilibre peut être influencé par le niveau d’alerte. Le niveau d’alerte tonique ou phasique est contrôlé par le système locus coereleus – norepinephrine et peut être mesuré de manière indirecte via des mesures physiologiques telles que la réponse électrodermale ou la dilatation pupillaire. Dans ce projet, nous proposons de préciser l’influence de l’alerte phasique ou tonique sur les mécanismes cérébraux de l’attention volontaire ou involontaire. Pour cela nous utilisons un paradigme expérimental, le Competitive Attention Test, qui permet de mesurer sur les plans comportemental et cérébral (marqueurs EEG) l’attention volontaire, l’attention involontaire et l’alerte phasique. L’alerte phasique sera modulée en variant la valence émotionnelle et le contenu éveillant de sons distracteurs. L’alerte tonique sera modulée en faisant écouter des musiques ou regarder des films au contenu calme ou éveillant avant la réalisation de la tâche. Ainsi, ce projet devrait permettre de caractériser le rôle de l’alerte dans le contrôle de l’attention.
MemoLang
F.-Xavier Alario (LPC), Catherine Liégeois-Chauvel (émérite INS & Université de Pittsburgh), Valérie Chanoine (ILCB, CREx),
Les signaux d’activité cérébrale posent de nombreux problèmes statistiques. Cela est particulièrement vrai en ce qui concerne les statistiques inférentielles destinées à évaluer si les observations faites sur un échantillon se généralisent à la population d’intérêt. Certains types de signaux cérébraux sont recueillis dans de très nombreux centres de recherche à travers le monde (ex. IRMf, EEG). De ces larges communautés sont issues des méthodes relativement standardisées, éprouvées dans de nombreux contextes. D’autres données, telles que les signaux intra-cérébraux humains qui nous intéressent ici ont une origine clinique spécifique et sont bien moins répandus. De ce fait, leurs procédures d’analyse sont moins consolidées au sein de la communauté scientifique. Ces analyses demandent souvent des développements ad-hoc, propres à chaque étude ou type d’étude. Dans ce projet nous souhaitons
explorer diverses méthodes pour agréger statistiquement les données de divers patients lors de l’évaluation de comparaisons entre conditions expérimentales. Notre attention se portera
particulièrement sur le problème des comparaisons multiples à travers les patients ou les régions cérébrales.
Social conventions in the categorisation of speech sounds
Elliot Huggett (LPL),
Summary >>
Understanding the links between language and sensorimotor representation in dyslexia: neural basis and impact of comorbidity
Christine Assaiante (LNC), Serge Pinto (LPL), Jean-Philippe Ranjeva (CRMBM), Pascale Colé (LPC)
Developmental dyslexia is a long-lasting reading deficit that affects 6 to 8% of the French population. Thisproject aims to investigate the neural basis of the functional links between language and sensorimotor representations and their possible changes in adults with dyslexia. We want toassess whether an impairment of phonemic representations is associated with an impairment of internal model of articulatory and bodily actions, and whether these features are supported by cerebral particularities in networks devoted to internal representation of action and learning process such as fronto-parietal, cingulo-opercular, somato-motor and cerebellar-cortical networks. To answer this question, neuropsychological, sensorimotor including articulatory, and auditory assessments were already administered using a large cohort with 110 young participants, aged from 19 to 24 years, including 52 dyslexic adults (DA) and 58 control readers (CR). Our first objective aimed to determine whether the prevalence of sensorimotor deficits would be higher in DA, when compared to to CR and we found that 29% of DA displayed sensorimotor deficits, while only 5 % of CR showedwith such deficits. In the present project, our second objective is to identify both the neural bases of dyslexia in young adults and the impact of sensorimotor comorbidity by characterizing subtle alteration of brain network organization at high spatial and temporal resolutions using 7T ultra-high field (UHF) magnetic MRI. This will be done using two groups of 20 DA with or without sensorimotor deficit, compared to a control group of 20 CR without sensorimotor deficit.
Les Entretiens de l’ILCB et de la Fed3C
Mireille Besson & Vincent Hok (LNC)
Décodage de l’attention auditive mesurée par électroencéphalographie et pupillométrie
Daniele SCHÖN (INS) & INRIA
La capacité à discriminer et à apprécier une source sonore spécifique dans un environnement auditif complexe nous permet de suivre une conversation en famille ou de discuter avec un ami dans un bar. En musique, cette capacité est remise en question par la superposition simultanée de plusieurs instruments jouant ensemble, ce qui nécessite une ségrégation des sources sonores pour apprécier pleinement l'ensemble. Cette capacité est également remise en question chez les personnes malentendantes et plus précisément chez celles ayant un implant cochléaire (IC). Des avancées méthodologiques récentes permettent maintenant de détecter, sur la base de signaux neuronaux, à quel flux auditif - au sein d'un ensemble de flux simultanés multiples - un individu porte son attention. Dans ce projet, nous proposons d’étudier la façon certaines fonctions exécutives telles que la capacité d’inhibition et la mémoire de travail, influence les performances de décodage de l’attention auditive mesurée par EEG et pupillométrie. Nous allons aussi comparer la pupillométrie et l’EEG. Pour finir nous allons étudier l’effet de l’expertise musicale sur le décodage d’une scène auditive à partir des données physiologique.
De la détection des signaux sociaux des médecins à un modèle computationnel des feedbacks pour un patient artificiel
Roxane Bertrand
Download PDF >>
Intergenerational non-verbal communication through interpersonal motor alignment
Birgit Rauchbauer, Marie-Hélène Grosbras
This project investigates the neural underpinnings of non-verbal communication between adults and adolescents in relation to emotional expressions, using functional magnetic resonance imaging (fMRI). For this we are specifically interested in investigating the alignment of actions between adult and adolescents in the context of the emotions expressed. Also, we will specifically investigate the differences of emotion perception expressed by different generations. This project will elucidate the neural mechanisms underlying intergenerational non-verbal communication.
Neural mechanisms supporting hemispheric asymmetry during auditory perception
Benjamin Morillon (INS), Etienne Thoret (PRISM, LIS), Pascal Belin (INT)
A major debate in cognitive neuroscience concerns whether brain asymmetry for speech and music emerges from differential sensitivity to acoustical cues or from domain-specific neural networks. This debate is closely related to the question of the origins of hemispheric specialization. In the current project, we will investigate the hypothesis that acoustic cues drive hemispheric lateralization and that hemispheric lateralization occurs independently from the presence of speech or music domain-specific processes. To this end, we will combine a new approach to filter specific portions of the acoustic signal (spectral or temporal modulations) with functional MRI (fMRI) recordings, while healthy participants listen to sounds whose acoustic parameters are tightly controlled to carry complementary information in the spectral and temporal modulation dimensions. Overall, we hypothesize that while spectral modulations drive right-lateralized auditory responses, temporal modulations drive left-lateralized activity, hence providing a fully domain-general account on auditory hemispheric asymmetry.
Mise en place d’un système d’enregistrements simultanés des potentiels évoqués auditifs corticaux et sous-corticaux.
Clément François (LPL), Estelle Hervé (LPL), Laurent Prévot (LPL), Isabelle Dautriche (LPL), Abdellah Fourtassi (LIS)
Dénominations et représentations : le mot « fille » en français.
Cristel Portes (LPL) & Julie Abbou (LLF, ILCB)
Oh Flup: Developing a sense of what makes a word taboo .
Birgit Rauchbauer (LPL & ILCB), Amie Fairs (LPL), Laurel Brehm (MPI, Nijmehen, NL) & Christina Bergmann (MPI, Nijmehen, NL)
Top-down cognitive control of the prefrontal cortex during preparation of language perception and production in the auditory and visual modalities
Olivier David (INS), Chotiga Pattamadilok (LPL), Mireille Bonnard (INS), & Serge Pinto(LPL)
Pre-attentive and attentive syllabic perception in professional singers and non-musicians
Aline Frey (LNC), Mireille Besson (LNC), Jean-Michel Badier (INS), Christian Bénar (INS), & Johannes Ziegler (LPC)
Adaptive Prediction in the joint production of speech
Giusy Cirillo, Noel Nguyen
Download PDF >>
Natural sound representation in the spatio‐temporal cerebral network: Bridging acoustics, behaviour, and semantics in the real world.
Bruno L. Giordano
Download PDF >>
Intergenerational non-verbal communication through interpersonal motor alignment
Birgit Rauchbauer, Marie-Hélène Grosbras
Download PDF >>
Child-Caregiver Early Communicative Coordination
Abdellah Fourtassi
Download PDF >>
Multimodal study of functional organization of the Visual Word Form Area
Chotiga Pattamadilok
Download PDF >>
Investigating the relevant variables impacting speech comprehension with time compressed speech
Benjamen Morillon
Download PDF >>
Deux paires d’oreilles valent mieux qu’une » : développement d’un jeu sérieux en ligne pour l’étude de la perception conjointe de la parole
Noël Nguyen
Download PDF >>
Acronyme du projet EcriPark
Bases cérébrales de l’écriture manuscrite dans la maladie de Parkinson.
Jérémy Danna & Serge Pinto
L’écriture est une habileté motrice fine parmi les plus complexes à apprendre. Elle requiert de nombreuses années de pratique quotidienne pour atteindre un niveau d’automatisation élevé. Cette habileté est particulièrement vulnérable dans la maladie de Parkinson (MP). Etant donné l’impact important de la MP sur l’écriture, la contribution des ganglions de la base, impliqués dans la boucle cortico-striatale, a probablement été sous-estimée dans le réseau cérébral fonctionnel sous-tendant l’acte d’écrire. En effet, l’écriture est une habileté séquentielle : elle demande de maîtriser la bonne séquence des traits (« strokes ») qui composent chaque lettre et la bonne séquence des lettres dans le mot. Le modèle de Doyon & Benalli (2005) souligne le rôle prépondérant de la boucle cortico-striatale dans l’apprentissage séquentiel, différent de celui de la boucle cortico-cérébelleuse impliquée dans l’adaptation motrice. Il est donc possible que le dysfonctionnement des ganglions de la base lié à la MP impacte la mémorisation des séquences motrices de l’écriture. Ce déficit serait compensé par l’activation de la boucle cortico-cérébelleuse liée à une stratégie d’adaptation du mouvement d’écriture via un contrôle visuel plus important, amenant les patients à écrire plus lentement et de manière moins fluide. L’objectif de ce projet est fondamental : il vise à mieux comprendre le rôle des ganglions de la base et du cervelet dans le réseau cérébral de l’écriture manuscrite. En modulant la composante séquentielle (3 tâches : réalisation de boucles, écriture d’un pseudo-mot, signature) et adaptative (avec et sans contrainte spatiale) dans une tâche d’écriture en IRMf, nous cherchons à mieux comprendre l’activation de ces deux réseaux du système moteur, cortico-striatal et cortico-cérébelleux, chez des sujets sains et chez des sujets atteints de la maladie de Parkinson.
Mois thématique « Mathématiques pour le signal, l’image et les données structurées »
Bruno Torrésani
Download PDF >>
Investigating the role of selective acoustic features in the perception of emotions
Benjamin Morillon
Notre objectif est de réaliser une expérience comportementale pour étudier la contribution respective de différentes caractéristiques acoustiques sur la reconnaissance des émotions de base. Cette étude nous permettra également de calibrer une prochaine expérience de neuroimagerie.
Cross-cutting Topic: QT8 Early Communicative Development
Fançois Clement, Marianne Jover
Download PDF >>
ANTI-STEREOTYPE: Améliorer les performaNces de l’enfanT apprenant à travers un compagnon vIrtuel d’Apprentissage écartant la menace du STEREOTYPE
Magalie Ochs
Download PDF >>
Intergenerational non-verbal communication through interpersonal motor alignment
Birgit Rauchbauer, Marie-Hélène Grosbras
Download PDF >>
Phonological Networks in Language Produc5on and Comprehension (PhoNet)
Kristof Strijkers
Current brain language theories primarily focus either on language production or on its perception and comprehension; multimodal theories that explain both are largely missing or are not worked out in sufficient detail. Therefore, this project will perform production and comprehension experiments within the same participants making use of both MEG and fMRI (and potentially at a later stage TMS) to improve our understanding of the brain mechanisms of language. Our focus will be on the relative contributions of frontal and motor vs temporal and auditory cortices to phonological processing in speech production and comprehension (since this the contrast where theories make clear distinct predictions). To do so, minimal pairs, that is, meaningful word pairs only distinct in one language sound (e.g., “monkey” vs. “donkey”), will be studied in produc5on and comprehension experiments to find out whether brain activations indexing the discrimination between these speech sounds (i.e., bilabial vs. alveolar) are constant across modalities and play a similar role in both kinds of tasks
(perceptual and productive). Relying on this contrast we will compare between the language modalities whether the speech sound contrast recruits the same brain regions (fMRI), and whether those brain regions become ac5vated with a similar 5me-course (MEG) (if these experiments are successful, we will also explore whether they serve the same functional role in production vs. percep5on with TMS). In this manner, the proposed experiments in this project will address important controversial issues currently disputed amongst scholars in the neuroscience of language, including the seriality vs. parallelism of linguistic processing in both comprehension and production and the question whether phonological representations are shared between the language modali5es ac5va5ng both frontal and temporal brain regions, or different where frontal activations only manifest in language production.
Regulatory mechanisms in word-form encoding: behavioural and neural signatures of sensorimotor adaptation in voicing contrast
Anna Marczyk et Elin Runnqvist
Download PDF >>
Does embodied L2 verb learning affect retention and representation?
Cheryl Frenck-Mestre, Ana Zappa
Embodied semantics binds physical context and action to cognition, and hence physical movement performed by learners could play an important role in second language (L2) learning outcome. The objective of the present study is to observe how naturalistic actions in a highly immersive, multimodal, interactive 3D virtual reality (VR) environment may enhance fast mapping. We are interested in whether “embodied learning”, or learning that occurs using specific physical movements that are coherent with the meaning of new words, creates linguistic representations that produce greater motor resonance due to stronger motor traces compared to simply pointing, and whether they are better retained.
Learning will take place in a VR environment using an Oculus headset and controller. Half of the participants will learn the auditory action verbs by performing specific movements to manipulate objects following the observation of the movements on a CRT screen. The other half will learn the new words by observing the same action animations and then pointing to the object on which they were performed. The neural correlates of embodied learning will be investigated using EEG to in two separate tasks, both pre and post training. In the first task, we will measure motor activation using time-frequency analyses while participants listen to newly learned words. In the second task, the semantic processing of newly learned words will be measured using a match/mismatch experiment. The behavioral correlates of this type of learning (word-meaning retention) will also be recorded.
We expect words learned in the Specific action condition to produce greater motor resonance post-training than those learned in the Pointing condition, due to a stronger sensorimotor trace. We also expect learning to be enhanced by specific movements as shown by a greater N400 effect for Mismatch versus Match pairs for words learned in the specific action condition, as well as better behavioral learning outcomes. This would provide evidence in favor of theories of embodied semantics.
Rise dynamics determines tune perception in French :the case of question and continuations
Lydia Dorokhova
The present study aims at uncovering the impact of dynamic details of intonational rises sharing the same tonal description but differing in the actual shape of the F0 contour. Two French rising final contours, both labelled as LH*H% in AM, are used to mark continuations or yes/no questions. The hypothesis tested here is that a perceptual difference between the two contours would stem from the particular dynamic characteristics of the rise, notably from the shape of the interpolation between the L and the H tonal targets, which has been noticed to be different between the two (convex vs. concave). We hence created resynthesized speech stimuli, in which tonal target alignment, scaling and segmental duration were rendered ambiguous, while rise shape was modified from concave to convex in two base stimuli. Results of a two-alternative forced choice test suggest that dynamic properties of the pitch rise can alone affect contour identification.
Contour, rhythm or content ? What can dogs brain grasp from human speech ?
Florence Gaunet, Anne-Lise Giraud, Thierry Legou
In humans, understanding speech relies on a set of neural processes that are hierarchically and simultaneously taking place. Some processes, such as theta cortical alignment to the speech envelope arise as part of the basic auditory processes, while others such as lexical and semantic processing are language-specific. Dogs are known for their remarkable abilities to perceive human communicative signals, yet the neural processes involved in these computations remain unknown. Adapting a standard human protocol that alters speech intelligibility by modifying speech rate, prosodic and content features independently, we explored neural markers of speech comprehension (here defined as a successful behavioural response to a verbal command), using electroencephalography (EEG). Results revealed that dogs’ cortical tracking of speech feature predominantly occurs in the delta range, as opposed to the primary theta range previously identified in humans and re-confirmed in this study, and that its strength predicts comprehension. Concurrently, using acoustic analyses on 142 vocal sequences spanning the range of basic vocal categories (bark, growl, howl, whine, snarls), we demonstrate that dogs preferentially produce vocal sequences with a rhythm that falls within the delta range (1-3 Hz), unlike humans who across languages, speak at a rate that matches the theta band (4-8 Hz). Taken together these results demonstrate that while cortical tracking is a necessary prerequisite of speech processing, which rhythm is preferentially tracked is species-specific and relates to production abilities.
Learning of Speech Motor Sequences: Role of the Basal Ganglia, Cerebellum and the Medial Frontal Cortex
Snežana Todorović, Elin Runnqvist, Andrea Brovelli, Sonja Kotz, Valérie Chanoine, Jean-Michel Badier
The global goal of this study is to examine the neural basis of the acquisition of new speech motor sequences, with a special focus on medial frontal cortex (MFC), basal ganglia (BG) and the cerebellum (CB). We will assess whether or not the three brain regions work in concert and how their involvement and potential cooperation may vary over time (i.e., succession of the discrete activation patterns or functional connectivity). Given the intrinsically dynamical nature of learning, it is crucial to establish how the mentioned brain networks may reconfigure in multiple ways over the course of the acquisition process. In order to make this possible, given this intrinsically dynamical nature, it is crucial to conduct a behavioral pilot before starting the MEG experiment in order to validate the stimuli and decide on the optimal number of repetitions of the stimuli that are to be learned. This tightly relates the project with the ILCB’s crosscutting topic of temporal networks.
Perception des émotions par la prosodie et la sémantique : impact sur l’activité électrodermale
Francesca Carbone et Caterina Petrone
This project aims to investigate which cues speakers use to guide their detection and interpretation of ironic utterances. More specifically, the study aims to examine for the first time the interaction between laughter and contextual incongruity in the attribution of ironic intentions to speakers. Our study will have implications for refining current models of irony processing and highlighting the importance of laughter in the semantic and pragmatic processing of language.
Rôle de la prédiction dans l’écoute d’une conversation
Daniele Schon
Download PDF >>
Adaptive prediction to lexico-semantic features characterizing the interlocutor’s responses using a joint picture-naming task
Cirillo Giusy
Download PDF >>
Towards the establishment of a larger dataset of images for picture naming studies
Cirillo Giusy
Download PDF >>
Achat d’un système compatible IRM de stimulation auditive à atténuation à la fois passive et active du bruit acoustique dû aux acquisitions IRM
Jean-Luc Anton
Download PDF >>
Hand movement characterization for single-trial analysis of EEG
Daniel Mestre
Download PDF >>
Towards the establishment of a larger dataset of images for picture naming studies
Cheryl Frenck-Mestre
Download PDF >>
Using Time-Frequency analysis to investigate the role of motor activation during L2 sentence processing
Pascal Hubert, Magalie Ochs
Download PDF >>
Using Time-Frequency analysis to investigate the role of motor Congrès RANACLES
Marco Cappellini
Functional connectivity and procedural learning
Andrea Brovelli
Download PDF >>
IS DOG CORTICAL ENTRAINMENT AFFECTED BY SPEECH RATE ?
Florence Gaunet
Download PDF >>
Corrélats hémodynamiques des manifestations neurophysiologiques du contrôle inhibiteur de l’erreur
Acronyme : « CIE ».
Personnel : F.-Xavier Alario, Nathalie Baril, Franck Vidal, Jenny Coull, Thierry Hasbroucq
Des travaux menés au sein de l’ILCB ont mis en évidence les processus de programmation de réponses écrites au clavier, sur la base de leur corrélat électrophysiologique. Il existe un patron d’activité électro-encéphalographique (EEG) très caractérisque lié à l’implémentation des réponses motrices [1,2,3, Figure 1]. Ce patron d’activité est interprété comme la combinaison d’une composante d’activation et d’une composante d’inhibition. Il « réplique » celui précédemment observé par l’équipe Attention, Chronométrie et Dynamique Cérébrale du Laboratoire de Neurosciences Cognitives [p.ex. 4] dans des tâches non linguistiques de décision visuo-motrice.
Figure 1 : Exemple d’activité electro-physiologique précédant la première frappe (t = 0) d’un mot écrit au clavier. Décours temporel du signal moyen sur les électrodes C3 et C4 (Figure 2 extraite de [2]).
La contrepartie hémodynamique de ce patron d’activation-inhibition reste à ce jour inconnue. Nous souhaitons donc étudier en Imagerie par Résonance Magnétique fonctionnelle (et en un deuxième temps par Neuro-Imagerie dans le proche infra-rouge, NIRS, simultanée avec l’EEG) la signature hémodynamique du contrôle inhibiteur de l’erreur, dans une tâche de choix sous contrainte temporelle. Ce travail commencera par établir les phénomènes de base dans la tâche de contrôle simple afin de pouvoir l’étendre ensuite à l’étude IRMf de l’écriture au clavier.
[1] Pinet S, Dell GS, Alario F-X. 2019. Tracking Keystroke Sequences at the Cortical Level Reveals the Dynamics of Serial Order Production. J Cogn Neurosci. 1–14.
[2] Pinet S, Hamamé CM, Longcamp M, Vidal F, Alario FX. 2015. Response planning in word typing: Evidence for inhibition. Psychophysiology. 52:524–531.
[3] Scaltritti M, Pinet S, Longcamp M, Alario F-X. 2017. On the functional relationship between language and motor processing in typewriting: an EEG study. Lang Cogn Neurosci. 32:1086–1101.
[4] Carbonnell L, Hasbroucq T, Grapperon J, Vidal F. 2004. Response selection and motor areas: A behavioural and electrophysiological study. Clin Neurophysiol. 115:2164–2174.
Neural Basis Of The Sentence Superiority Effect In Chinese And French
Johannes Ziegler
Download PDF >>
MICOLUB
Clément François
Download PDF >>
Whispeech.3 : Rôle de la durée des voyelles dans la perception du voisement des consonnes pré- et post-vocaliques en parole chuchotée
Yohann Meynadier, Sophie Dufour, Noël Nguyen
Download PDF >>
Productions vocales spontanées chez le bébé humain de 0 à 12 mois
Arnaud Rey
Download PDF >>
1001 façons de communiquer: Journée autour du développement cognitif et sensorimoteur chez les enfants préverbaux et les primates
Isabelle Dautriche
Download PDF >>
Stage de rythmique Dalcroze pour enfants sourds
Daniele Schön, Céline Hidalgo
Download PDF >>
Perceptual assimilation in second-language word learning and the contribution of visual input to the assimilation process
Chotiga Pattamadilok, Michael Tyler
Investigation of proto-components of language in gestural and vocal referential communication in dogs
Florence Gaunet, Thierry Legou
Download PDF >>
The culturally co-opted mind and brain (le 14 Mai 2018 au LNC)
Jean-Luc Velay
Invitation de Falk Huettig “The culturally co-opted mind and brain”
Download PDF >>
The Predictive Brain Conference
Daniele Schön
Download PDF >>
Reéducation préchirurgicale de l’anomie dans l’Epilepsie Lobaire Temporale Pharmaco-Résistante (ELTPR)
Véronique Sabadell, F.-Xavier Alario, Agnès Trébuchon
Download PDF >>
Functional Dynamics of the Early Infant Brain (TVBébé)
Demian Battaglia, Ghislaine Dehaene
Download PDF >>
Soutien générique au fonctionnement de la plateforme Cognition et Comportement du primate (Rousset)
Joel Fagot
Download PDF >>
Apprentissage du sens de nouveaux mots chez l’adulte dyslexique : étude comportementale et électrophysiologique
Pascale Colé, Mireille Besson
Download PDF >>
Organisation des réseaux cérébraux orthographique et moteur au cours de l'apprentissage de l'écriture
Marieke Longcamp
Download PDF >>
Simulations MEG et EEG pour l'évaluation des chaines de traitement des données
Christian Bénar, JM Badier
Download PDF >>
Monitoring the time course of prosodic effects in French spoken word recognition
Amandine Michelas, Sophie Dufour, Daniele Schön
Download PDF >>
The neural dynamics of the production of abstract words with inferential naming tasks
Raphaël Fargier
Download PDF >>
Quand les mots en parole chuchotée sont temporairement ambigus : Une étude en amorçage sémantique
Yohann Meynadier, Sophie Dufour
Download PDF >>
Deconstructing learning and memory processes by functional connectivity: an MEG study
Dezso Nemeth, Andrea Brovelli
Download PDF >>
The Referential Value of Prosody: A Functional Approach to the Study of Vocal Communication in Humans and Baboons (Papio anubis)
Piera Filippi, Caterina Petrone, Mariapaola D’Imperio, Thierry Legou
Download PDF >>
Brain-IHM Bases cérébrales de l'Interaction Humain-Machine : étude des feedbacks produits par un Agent Conversationnel Animé en réalité virtuelle
Magalie Ochs , Roxane Bertrand, Mireille Besson
Download PDF >>
Emergence de la compositionnalité par apprentissage itératif
Fagot joel
Download PDF >>
FAST-kids How fast do kids type on a keyboard : Evaluation des compétences au clavier des élèves
Marieke Longcamp, F.-Xavier Alario
Download PDF >>
Acquisition EEG intracrânien
Daniele Schön
Download PDF >>
Perceptual assimilation in second-language word learning and the contribution of visual input to the assimilation process
Chotiga Pattamadilok, Mireille Bonnard
Download PDF >>
MorphoSem : Bases neurales des traitements morphologique et sémantique chez le lecteur adulte expert et dyslexique
Johannes Ziegler, Eddy Cavalli, Valerie Chanoine
In this project we use representational similarity analyses (RSA) on FMRI data on 20 dyslexic and 20 normal readers to verify the hypothesis that adult dyslexics use higher-level linguistic information (semantics, morphology) to read aloud words.
The role of the temporal order of phonemes on the recognition of spoken words
Sophie Dufour, Jonathan Grainger
Associations sémantiques automatiques et idiosyncratiques relatives à un trauma ou dans des conditions de vie extrêmes: la méthode des associations verbales (MAV) comme outil diagnostique
Arnaud Rey, Benoit Favre, Thierry Legou
Download PDF >>
Deep-Training
Benoît Favre, Thierry Artières
Download PDF >>
Dépistage de la dyslexie à l'entrée à l'université
Pascale Colé, Mireille Besson, Abdessadek El Ahmadi
Download PDF >>
Empathy in the online processing of intonational meaning: an eye-tracking study
Mariapaola D'Imperio, Nuria Esteve-Gibert
Download PDF >>
Linguistic and cognitive factors in prosody imitation
Caterina Petrone, Leonardo Lancia, Cristel Portes
Download PDF >>
Modeling language and cognition with deep unsupervised learning: a tutorial overview
Marco Zorzi, Johannes Ziegler
Download PDF >>
Musique, mémoire, mots
Eva Dittinger, Mireille Besson, Mariapaola D'Imperio
Download PDF >>
Orthographic effect during unattentive speech processing
Chotiga Pattamadilok
Download PDF >>
Rénovation de la plateforme CCDP
Joël Fagot
Download PDF >>
Electrophysiologie des représentations syntaxiques
Stanislas Dehaene, Christian Bénar, Fabrice Bartolomei, Jean-Michel Badier, Agnès Trébuchon, Anne-Sophie Dubarry, Théo Desbordes, Christophe Pallier
Download PDF >>
Visual orthographic processing in adults with dyslexia
Pascale Colé, Eddy Cavalli, Maria Ktori, Nadège Doignon-Camus
Pipelines for the analysis of task-related Functionnal Connectivity Dynamics
Andrea Brovelli, Christian Bénar, Demian Battaglia, Frédéric Richard
The PIPELINES project has developed automatized tools for the analysis of large-scale cognitive brain networks and their dynamics based on MEG data. The project has started in 20217 and it included Andrea Brovelli (INT), the MEG center and the CREx (Christelle Zielinksi). The workflows allows: i) to import MarsAtlas (Auzias et al., HBM, 2016) decimated cortical meshes and volumetric parcellation schemes for the creation of source models.; ii) the estimate of MarsAtlas-based high-gamma activity (HGA, 60-120Hz) using frequency-based DICS beamforming. The resulting HGA estimates are time-resolved (i.e., in the order of tens of millisenconds) and single-trial. Finally, the workflow integrates with the Fieltrip software (https://www.fieldtriptoolbox.org/) and allows the statistical analysis both at the single-subject and group-level. The PIPELINES Matlab toolbox has now been released on github and ready to be used and ameliorated (https://github.com/brovelli/pipelines-ilcb)
Investigating social interactions with artificial agents
Thierry Chaminade, Noël Nguyen, Magalie Ochs, Fabrice Lefèvre
Download PDF >>
Recent developments in models of retrieval processes
Shravan Vasishth, Philippe Blache
Download PDF >>
Robot humanoïde (tête parlante - Furhat)
Magalie Ochs, Noël Nguyen, Thierry Chaminade
Download PDF >>
Bases neuronales de la sensation de groove : rôle des prédictions temporelles et de la connectivité audio-motrice (étude MEG)
Benjamin Morillon, Daniele Schön
Linguistic and phonetic factors in the perception of intonation
Mariapaola D’Imperio
Download PDF >>
Redondance phonétique au service de la compensation : étude acoustique, articulatoire et neuropsycholinguistique de la parole aphasique
Anna Marczyk, Christine Meunier, Olivier Felician
Download PDF >>
Simultaneous MEG and SEEG for sentence processing
Stanislas Dehaene, Théo Desbordes, Christophe Pallier, Christian Bénar, Jean-Michel Badier, Agnès Trébuchon, Fabrice Bartolomei
The role of the hippocampus in the production of words
Catherine Liégeois-Chauvel, Xavier Alario
Réorganisation structurale et fonctionnelle du réseau de la lecture des adultes dyslexiques – un projet IRMf–MEG
Eddy Cavalli, Johannes Ziegler
Self-monitoring of language in production
Elin Runnqvist, Chotiga Pattamadilok, Kristof Strijkers